Искам в началото да кажа, че аз не съм експерт (поне за сега) и в тази статия изразявам личното си мнение на базата на наблюдение, без да целя да обидя някой и т.н. Ако не сте съгласни с мен или мислите, че съм се побъркал, ще се радвам да ме оборите в коментарите.
Та, както не веднъж вече съм ви споменавал – аз може да съм временно извън България, но сигурно няма друг българин в чужбина като мене, който да гледа постоянно български телевизии и да не изпуска новинарските емисии, и „сериозните” предавания.
Снощи пак ми избиха бушоните заради БиТиВи. То бива наглост, ама те наистина прекаляват. Да не говорим, че и за слепец е видна „комбинацията” – Канал 1 за властта, БиТиВи за Бойко.
Какво стана толкова ще попитате вие?
Ще ви дам 2 според мен красноречиви примера. Един от снощи, един от преди известно време и се надявам да разберете какво имам предвид.
Манипулативен пример 1:
Така, снощните централни новини (можете да видите записите в нетера, аз нямам достъп, защото извън България този сайт е платен) по БиТиВи, започват по едно време да говорят за Косово и какво казва Ирина Костадинова?
„Държавата Косово ...” (и т.н. и т.н.)
След това тактично съобщават, че според САЩ сърбите трябвало да се разделят с Косово, защото то никога повече нямало да бъде част от Сърбия.
След това дадоха някаква хърватка, която обявява сърбите за ненормалници, защото скърбели за Косово.
Има ли смисъл да обяснявам каква представа искат да бъде създадена у нас? Ако не е видно да обяснявам на дълго и широко, но мисля, че вече се досещате. Все пак нека коментирам само началото на новината, а именно „държавата Косово”.
Аз лично още не съм чул категорична позиция на българското правителство по въпроса за Косово. Ние още нито сме ги признали, нито не сме. Само 20 държави, категорично са подкрепили Косово, а има и 6 (ако не се лъжа) други, които категорично отказват да признаят Косово за държава. Следователно каква държава е Косово? Имат ли право да я обявяват така?
Хванахте ми реда на мисли нали?
Манипулативен пример 2:
След края на референдума в Бургас относно петролопровода, в централните новини Гена Трайкова съобщава следното:
„Референдумът в Бургас” (голяма пауза) „се провали!”
Къде е проблемът тук? Проблемът е, че по-правилното е да се каже „референдумът в Бургас е невалиден”, както казаха от избирателната комисия или там органа, който отговаря за провеждането на референдумите.
И от там като се почна по всички медии – „референдумът – провален, опорочен” и не знам си какво още.
Трябва ли да обяснявам разликата във възприятието на мозъка между думите „провали” и „невалиден”, каква връзка се създава между тези думи и думата „референдум” и защо го казват така? Мисля, че всички се досещате.
Надявам се да не съм се побъркал. Ако съм се вкарал в някакви филми, ще се радвам да ме опровергаете! Също така искам да се извиня за лошо структурираната статия, но просто когато пиша за тези неща ме хваща яд и като емоционален човек трудно се контролирам.







40 коментара:
Вторник, 2008, Февруари 26 14:10
1. Познавам един също толкова "побъркан" като теб, без да се обиждаш, с любов го казвам. Ще му препоръчам да се зачете тук.
2. Косово. До колкото аз разбрах правителството има намерение да признае независимостта на нещото. В смисъл такъв, че...те преди си бяха автономна област, май, а сега са се поиздигнали...Но си прав, скоро няма да бъде призната като държава, най-малкото заради Русия, която има право на вето в ООН.
В случая...филм, в който бая хора са се вкарали.
3. Референдума в Бургас. Аз съм от Бургас и нямах възможност да гласувам по обясними причини. Не знаех, че коментарът е бил такъв. Като бургазлийка...а и като човек, който с удоволствие слуша небългарски новини, бих казала, че бтв като водеща медия трябва да се научи да бяга от стряскащите заглавия. В Бургас не се е провалил референдума, а всичко около него. Информацията за него, ако щете рекламата...почти никой не е се е почувствал засегнат от темата. В "маркетинга" са се провалили политиците, а референдумът, както ти каза правилно...е невалиден. В нормалните европейски държави следва да се назначи нова дата, но не смятам, че в Бургас има смисъл.
Вторник, 2008, Февруари 26 15:05
Някои журналисти не осъзнават, че от една дума в новината може информацията да придобие друго значение и да предизвика война. Не го осъзнават или нарочно целят нещо...
Вторник, 2008, Февруари 26 17:29
Струва ми се, че много задълбаваш в семантиката. За да бъде едно съобщение пропаганда, то трябва да бъде внимателно програмирано за да предава необходимите значения. Ако си мислиш, че новинарите и редакторите много се замислят за значенията на думите, които употребяват, лъжеш се. Истината е, че малко хора са наясно, че понятието "държава" представлява по-скоро юридически термин, отколкото дума назоваваща територия. Въпреки това, думата "държава" е придобила гражданственост и за съжаление се използва масово, без хората да се замислят много много за нейното значение. Мисля, че в случая точно това се е случило. Що се отнася до референдума, думата "провален" действително е неправилно избрана, тъй като референдума предполага два избора, като по презумпция се счита, че и двата са правилни до доказване на противното. Мисля, че пак думата е била използвана от чиста некомпетентност, а не целенасочено с цел манипулиране на масите.
Вторник, 2008, Февруари 26 17:33
А да не говорим как бТВ печелят изборите на медийната звезда Бойко Борисов :)) Не че съм против него, напротив, но прекалено много ми стана напоследък платоническата връзка "Борисов - бТВ". Преекпонираха я! А в "Господарите" наскоро гледах как по бТВ и Канал 1 отразяват една и съща новина по два различни противоположни начина и направо да се чудиш на кого да вярваш!!! Не'ам думи...
Вторник, 2008, Февруари 26 18:36
Първо искам да ви благодаря за коментарите.
После искам да кажа, че ме съмнява некомпетентни хора да определят новините по БТВ и някак си поне за мен не ми се връзва въпроса с некомпетентността. Мислех и върху този проблем, но според мен там би следвало да са професионалисти и грешки почти да няма. Затова по-скоро отричам тезата за некомпетентността на редакторите. А, значението на всяка дума е много важно и затова мисля, че умишлено се подбират и не толкова за да привлекат внимание.
Това са само два актуални примера, а то всеки ден има подобни.
Колкото до отразяването на една новина по различни начини и аз съм ставал свидетел. Не е само една. Много пъти съм виждал как БТВ, БНТ и НОВА отразяват една и съща новина по коренно различен начин и естествено придават различен отенък.
Тука следва да задам следния въпрос: Трябва ли да сме експерти, за да не се поддаваме на манипулациите на медиите? Щото иначе бас бая промивка си се получава ;)
Вторник, 2008, Февруари 26 20:25
Браво на автора!Не е истина как медиите оповестяват новините по различни начини, но за жалост това е факт.За това напоследък предпочитам да не гледам въобще - има ли смисъл да се доверяваме на манипулирани медии?!
Четвъртък, 2008, Февруари 28 11:13
БТВ винаги е била проамериканско настроена медия ! Почти винаги й е липсвала обективност и адекватен коментар на определени факти и обстоятелства ! В повечето случаи избягвам да гледам този телевизионен канал ! Ни най-малко не симпатизирам на "Руската" или "Американската" кауза - просто за една медия е важно да е обективна !
Четвъртък, 2008, Февруари 28 11:36
Явно не съм се побъркал :) Викам привижда ли ми се или медиите си правят разни игрички...
Чудя се ако след време стана някой мафиот или богаташ дали ще мога да ги подчиня. Дали всичко опира само до пари? :)
Понеделник, 2008, Март 3 8:01
Добре си си, ама трябва да се внимава с телевизията, аз лично не гледам и се чувствам страхотно. Чета новините от време на време и не съм доволен от целия процес. Всички се оплитат в думичките, за да имат по голям ефект в/у публиката. Давах даже интервю за местния вестник и накрая от всичките ми усилия да представя едно нещо правилно излезна една лошо структорирана глупост. Хаха :) Медийте са доста зле ... успех на нормалните хорица!
Понеделник, 2008, Март 3 12:40
Да нямаш предвид един от "любимите" ми вестници, а именно - "Борба", или както в Търново му викат "Борбъ" :)
Аз гледам новините, но по трите национални, защото така чат пат хващам кой къде послъгва. Все пак трябва някаква информация. Важното е да ги усещаме кога лъжат.
Вторник, 2008, Март 4 23:06
Милички, не си хабете мисловната енергия...Такова чудо като "независима медия" няма! То е като оня лаф с поръчването на музиката и плащането...Всяка медия / по-точно - нейният собственик или спонсор/, си има политика и е естествено да има своя гледна точка за нещата т.е. свой ъгъл на поднасяне на новината или на коментара.Ако ме питате за това, дали нашите медии го правят ккато трябва - това вече е друг въпрос... Не, в повечето случай не им достига, както го каза някой по-горе - професионализъм, а и богатство на ума и езика! Има такива слагачи сред журналистите, че даже и политиците понякога им се чудят на акъла...
Другото - то си е за наша сметка, като им се връзваме на приказките.
Така се прави безлична и беззъба зрителса аудитория, а после - и цял народ...
Вторник, 2008, Март 4 23:11
Ами според мен за това си хабим мисловната енергия. Заради: "Така се прави безлична и беззъба зрителска аудитория, а после - и цял народ..."
Аз не искам това да става в България. Или ще го правят като хората, или изобщо да не се занимават. Някой, който може да отиде да го прави.
А това не го знаех, че чак политиците им се чудят. Значи положението е много по-страшно отколкото съм си мислил...
Сряда, 2008, Март 5 22:57
В Бълхария на практика няма медии, които да са на печалба (имайки в предвид и кратката им история, това е еднозначно на оцеляване). Замисляли ли сте се защо и как иначе функционират и биват създавани изобщо?
Толкова смърди, че така наречените журналисти от университета масово го приемат не като поприще, а стъпало към позицията на PR специалист в някоя компания или партия (който вече да знае на кого и как да плати). След Командира изчезаха и последните немощни опитчета за честност и безпристрастност.
Четвъртък, 2008, Март 6 10:55
Интересна гледна точка. Струва си човек да помисли...
Петък, 2008, Март 7 13:52
Защо се правиш на найвен.Който плаща на свиржията поръчва и свирнята.Слугинаж и лакейщана,това е БТВ, и която и да е телевизия и медия у нас и по света.Някои го правят по деликатно,не пресоляват яденето всеки ден като БТВ и НТ.Поднасят лъжите изкусно примесени с дребни истини за лесна консумация и усвояване,като ББС.Така целенасочено се промиват мозъците на зрители и слушатели.Така се манипулира обикновения зрител.Независим журналист!Такова животно няма.Можеш да напишеш много,да откриваш истини.Публикуват ти и излъчват само одобреното от главния, редактор или неговите заместници,на които собственика(Собствениците) е делегирал правото да одобряват това,което съвпада с неговите интереси.Така че медията отразява единствено и само интересите на собственицити и хората около тях.
Няма грешка.Референдума е НЕВАЛИДЕН по закон.Гласуваха по малко от 50%.С това бургазлии казаха,че не са против.А с ПРОВАЛЕН се внушава на хората,че някй го е провалила нарочно.В това е внушението,грубата и нарочна манипулация.
СЪЩОТО СЕ ОТНАСЯ И ЗА КОСОВО.
Петък, 2008, Март 7 14:02
Е, аз съм наивен идеалист :) Искам нашите медии да са безпристрастни :)
Вторник, 2008, Март 11 15:44
И от мен браво за автора!А гледахте новините по БТВ за коментариите относно атентата на гара Буново?!Възмутително!!! Ами те почти оправдаха този атентат.Направили го,защото им сменили имената.И толкоз.
Вторник, 2008, Март 11 15:44
И от мен браво за автора!А гледахте новините по БТВ за коментариите относно атентата на гара Буново?!Възмутително!!! Ами те почти оправдаха този атентат.Направили го,защото им сменили имената.И толкоз.
Сряда, 2008, Март 12 12:22
Днес трябва да си чакам лаптопа и си седя дома...и тъй като нямам какао да правя гледам новините на бтв.
Мога ли да кажа, че използват толкова много чужди думи и то термини, които не всеки човек разбира...аз дето английски знам и тн тн не разбрах около 7-10 процента от новините.
Още повече...ясно една трагедия е много по-интересна новина, отколкото една добрина, обаче не прекаляват ли с това търсене на не теле под вола!
Не знам фен съм на бтв и ги гледам винаги, когато мога...но това днес ме ядоса, определено!
Сряда, 2008, Март 12 12:31
Напълно разбирам какво имаш предвид. Съгласен съм със всичко, което каза.
Пак имаш късмет, че само 1 път все още са те ядосали :) Чакай да стант повече и тогава ... :)
Сряда, 2008, Март 12 13:26
Ти си виновен! Проми ми мозъка и затова сега забелязвам такива неща! Сега има да се ядосвам! ;)
Сряда, 2008, Март 12 13:30
Ех, ще съм щастлив, ако съм успял и на повече хора така да "промия" мозъците! :)
Събота, 2008, Март 15 20:30
писнало ми е от бтв,но не мога да изляза на глава с жената.... като стане сутринта и бам- бтв ..и до 12 посреднощ.Сутринта-същото.И повторението на Слави и всичко друго,което се повтаря....Абе жена ми-погледни "Господарите на ефира"например...Не.Това айдъли,сървайвъри и всички глупости.Не виждаш ли,че всичко е за се изпращат смс-и да им пълнят касичката?Добре,че до там не е стигнала....Ти си гледай дискавъритата.Сядам пред големия Тв и си пущам инфраслушалките.Но напоследък пък внучката ми сяда в моето кресло и завзе територията.И на мен ми остана само нета.Свежо нет,нетинфо и всичко интересно,което ми прави впечатление като се разхождам насам-натам.И в момента пак жената гледа БТВ.Може по другите канали да има нещо интересно?
Неделя, 2008, Март 16 1:46
Най-коректния, но за сметка на това най-трудния начин е да се говори :) Да се обяснява и убеждава.
А иначе пълненето на касичката далеч не е толкова страшно като издигането в култ на простотията на пример.
Хубаво е да се замисляме над това, което виждаме, а не сляпо да вярваме.
Неделя, 2008, Март 16 22:27
Искам да кажа че ако ти не беше написал тази статия аз щях да го направя. Вече имам един такъв поглед и се казва "България това "НЕ" сме ние". Не го приемайте за спам. Та по темата. Аз като привърженик на Атака искам да кажа че по време на парламентарните избори предварителните прогнози по Бтв бяха занжени тройно за любимата ми партия. Писна ми найстина от тази манипулация. Хората имат рубрика "добрата новина" и като цяло яко манипулират хората от народа. Добре тези които сме по-мъдри може би го осъзнаваме но не и останалите, а те са болшинство. Гледайте един филм Zeitgeist(Духа на времето) там в края на филма се обяснява фундаменталното значение на медиите в съвремнния свят. Искам само да отбележа аз също съм бил водещ и репортер в новинарска емисия и знам какво може да прави телевизията с хората. Тя издига и тя сваля...Благодаря за вниманието
Понеделник, 2008, Март 17 0:11
Бико, това, че аз съм писал, изобщо не означава, че ти не може да напишеш нещо по темата. Тя просто е неизчерпаема. Колкото повече гледни точки, толкова по-добре. Още повече, че скоро ако не ми станат нещата с интервютата, които съм изпратил до водещите на бТВ, аз самият ще предприема нещо като кампания и ще призова повече хора да пишат по проблема :)
Събота, 2008, Април 26 8:20
Единственото, което става за гледане по БТВ е Ани Салич,без да е необходимо да я слуша човек какво говори, макар че има приятен тембър :)
Другите 2 прилични предавания са:
"Другата България" и още едно географско предаване"Глобус" ли беше?
Всичко друго е талаш марка.
Пазете хигиена на ума.
Не гледайте БТВ :)Аз така правя.
Разбира се, слушам им новините, за да ги съпоставя с тези от БНТ и Нова, и да анализирам информацията за себе си и да открия истината.
Недвусмислено се води проамериканската политика в БТВ,
което се дължи не само на факта, че е американска собственост, а е отражение и на проамериканската политика на бг правителства.
Ей, за това най- много ме е яд!
Довчерашни лакеи на СССР и настоящи гъзоблизци на САЩ.Това ли сме ние, българите?
Искам самостоятелност и независимост, национално достойнство и просперитет с нашият си акъл, с нашите си сили, защото можем,
но сме се оставили да ни управляват некадърници и да ни вменяват чувство за малоценност и зависимост от по- силните.
За Косово- отдавна е решено от други сили. Нищо не почва от днес.
Косово се създаде, благодарение взаимният интерес и капиталите на Саудитска арабия и САЩ.
Саудия инвестира в исляма,САЩ във военни конфликти, за да реализира производството на военно-промишленият си комплекс.
За никого не е тайна, че най- доходоносният бизнес е оръжейният.
За мен е необяснимо поведението на българските политици, което се разминава с това на съседните ни балкански държави, които не признават Косово.
По този начин България не само става проводник и съучастник в бъдещи военни конфликти на Балканите, но за пореден път пропусна шанса да подаде ръка
на най- първият си, и най- близък съсед Сърбия.
Но това е положението. Нашите политици не приемат закон за референдумите, не се съобразяват с мнението на народа си, който ги е избрал и явно служат на личните си и чужди интереси, поради което никой у нас нито ги обича, нито ги уважава.
За сметка на това пък народа ни обича сръбската музика и хумор, разбира се чудесно без преводач със сърбите :)
Сряда, 2008, Май 14 16:11
А да не говорим, че БТВ все повече заприличва на сапунен сериал- прекалено се набляга на битово - семейните отношения на леля Гицка от село Х и чичо Стойчо от махала Y, на битовите драми (ама мнооо са драматични) до такава степен, че се губи цялата картина. Но за сметка на това разширяваме кръга на българите, за които сме чували :))).
То бива-бива "семейна" телевизия, ама поне да нямаше сапунки, че да я гледаме! А ако исках да познавам отблизо леля Гицка, щях да си пусна една от местните кабеларки, нали и те хляб трябва да ядат!
Сряда, 2008, Май 14 16:44
Скоро и за това ще пиша ;) Радвам се, че не прави впечатление само на мен.
Сряда, 2008, Май 21 14:15
Радвам се, че се води такава дискусия :)
А Би Ти Ви наистина манипулира безобразно като според мен това се получава първо, от непрофесионализъм, който започва да става практика, а не изключение и второ, от нарочни оттенъци и субективни позиции. Според мен всички медии имат собствена субективна политика, а обективната журналистика е нещо като идеал и теоретичен модел, за съжаление... Но би било добре, ако една национална ТВ като Би Ти Ви да се опитва по-старателно да симулира, че е обективна.
Пример от вчерашните новини в 10 ч. - Юксел Кадриев каза "Премиерът Станишев провери как върви РЕМОНТЪТ на магистрала Марица", което е груба грешка, защото става въпрос за строеж, а не за ремонт!!! Преди това той говореше за строежа на автомагистрала "Марица", но ...
Аз също харесвах новините по Би Ти Ви доскоро, но нещата започват да се променят в негативна посока :(
Сряда, 2008, Май 21 14:22
Snowgirl, да ти кажа нещо, което не е пряко свързано, но ще ме разбереш какво имам предвид.
Тази седмица вместо да излизам в "отпуск" трябваше да имам "седмицата на бТВ", където да критикувам много неща свързани с телевизията. Не можеш да си представиш какъв "отпор" срещнах в лицето на моите приятели и роднини! "Къде си тръгнал да ги съдиш?", "Как може бТВ?", "Не се занимавай с големите" и не знам си още какви глупости. А щом хората около мен дават такъв явен отпор (било то от страх, липса на вяра или нещо друго), представи си какво става с моята мотивация да показвам какво правят (поне доколкото мога да видя аз нали) :( Добре са си свършили работата в промиването, за съжаление :(
Четвъртък, 2008, Юни 26 16:36
Здравей,
Хареса ми предложението на roujkabg за "хигиена на УМА". Ние наистина избираме какво да приемаме и какво да отричаме. Истина е, че убежения чрез масмедия трудно се създават, но подбуда към отношение - много лесно, особено ако зрителя, читателя или слушателя не е информиран ( а е негова отговорност да бъде, вслучай че изказва мнение ). Следователно "ДЪРЖАВАТА Косово" за неинформирания и нередовен зрител звучи ново и интересно, но не го убеждава, че има такава ДЪРЖАВА, това е медия -> поднася му фактите; той несъзнателно отчита това докато гледа и не се проявява провокативно отношение, напротив налага се "уж"-достоверна информация ( Свободата на словото е твърде подценена у нас, според мен ) Но ако е информиран и редовен - случва се това, към което прибягваш GaN - а именно аргументирана неприязън ( а в твоя случай дори активно противодействие! Евала! ). Подкрепям те!
Петък, 2008, Юни 27 12:27
Благодарим!
Проблемът е, че много хора страдат от "синдрома на авторитетите" ако мога така да го нарека. Сиреч, както написах в предния си коментар, голям отпор срещам от рода на "Ама как така ще пишеш срещу тях" та до "Абе внимавай с тези неща, че...".
Истината е, че за да си добре информиран, трябва да гледаш новините и по трите национални телевизии, че да засечеш кой къде преиначава и да изкараш нещо средно, което пак не се знае колко е вярно. Затова сравняваш и с печатните и електронни медии и става истинско мазало като видиш как "интерпретират" медиите.
Благородно завиждам на хората, които нямат време да гледат телевизия! Чисти мозъци са тези хора :)
Иначе аз няма да спра! И не само БиТиВи. Като се излагат - ще ги наказваме, няма начин. Като гледам как добре съм се пласирал в Гугъл по някои думи (точно под техния сайт), изобщо не им завиждам.
Дано да се пооправят малко. Няма да ги оставим на мира, поне докато не започнат да правят истинска журналистика и публицистика, която да е обективна.
Петък, 2008, Октомври 3 12:22
http://kaknese.blogspot.com/
24Възмутително от Survivor
Публикуван от wattie
Пуснах си Survivor (гледам го в момента). Останах възмутен.
Първата мисия на оцеляващите бе да скочат във водата до 3 минути, като вземат със себе си възможно най-много храна. Имаше салове, гребла, банани, ковчези с неизвестно съдържание и... кокошки. Да живи кокошки бяха хвърлени да се давят във водата!
По-нататък в кратко интервю един от мъжете каза: "Никой не ме слушаше. Държаха кокошките за краката с главата под водата".
Браво сървайвъри! Отлична гавра с животинките спретнахте. Едно е да ги убиете и изядете, но съвсем друго е да се гаврите с тях, като ги давите и мъчите... Браво и на БТВ за страхотната идея за "кокоша баня"...
Понеделник, 2008, Октомври 6 7:34
Разхождам си се рано сутрин из блоговете и попадам на ето това. Виж и Ти.
http://nakom.biz/?p=60
Вторник, 2008, Октомври 7 17:24
като студент по социология би трябвало вече да знаеш, че такова нещо като независима медиа в съвременния свят няма и по обясними причини не може да има.относно примерите ти - България официално призна държавата Косово, и ние бяхме от първите, колкото и да е нелепо.А за "пропадна" - е, новинарството е бизнес като всеки друг, трябва да продава...налага ми се да следя някои общопризнати медии като Reuters и те не си поплюват със заглавията...нормално е
Сряда, 2008, Октомври 8 12:58
Прав/а си, но все пак :)
И колкото до социологията и т.н. дето намекваш, аз съм си го написал в описанието на блога:
"Следва да кажем, че авторът (сиреч аз) учи прекрасната наука социология, но в блога му няма нищо социологическо..." - от бутона, горе в дясно, "За Блога".
Понеделник, 2008, Декември 1 1:49
Brawo be
Понеделник, 2008, Декември 1 4:23
problema e 4e sa profesionalisti (tv zurnalistite i redaktorite im).....toest ot tova se hranjat i pravjat pari...a koito dava parite toi pora4va muzikata.......Prekaleno mnogo profesionalisti se navadiha p celija svjat......nali podobni - profesionalisti dokaraha svetovnata ikonomika do kriza
Неделя, 2009, Юни 28 23:31
Има нещо вярно. Един ден гледам анонса за новините и казват "Неизвестна болест върлува из Благоевградско". А какво се оказа в самите новини, съобщавайки какво е станало с половин уста казаха за наколко души ухапани от кърлежи с Марсилска треска
Публикуване на коментар