Благодарение на Благо, днес попаднах на една доста "интересна" информация. За да видите за какво иде реч вижте следните връзки: (връзка 1) (връзка 2) (връзка 3).
Изчаках аз известно време за да отмине първоначалната ми бурна реакция и реших да се поразровя и да видя за какво всъщност става въпрос. Преди обаче да ви покажа ккаво открих, нека да си припомним нещо:
из Конституция на Република България
- Чл. 3.
Официалният език в републиката е българският. - Чл. 36.
(1) Изучаването и ползването на българския език е право и задължение на българските граждани.
Аз намерих въпросния законопроект, който е разбудил духовете. Вие също можете да го видите ТУК. В него ми направи впечатление следното:
- "§ 2. В чл. 16 т. 4 се отменя."
Веднага, разбира се, изниква въпросът: Какво се казва в чл. 16 т. 4 от Закона за Народната Просвета? Закона може да видите ТУК, а ето какво пише там:
- "Чл. 16. (Изм. - ДВ, бр. 36 от 1998 г.) Държавните образователни изисквания се отнасят за:...
- 4. усвояването на книжовния български език;"
Какво означава това? Усвояването на книжовен български вече не е държавно образователно изискване? Или иначе казано, вече не нужно да си учим езика ли?
Това би означавало "държавата" да влезе в противоречие с основния си закон, според който, както видяхме, изучаването на български език е право и задължение на всички нас!
Но, всички имаме глави. Вижте закона, вижте законопроекта и преценете сами.






28 коментара:
Четвъртък, 2008, Март 27 17:23
Е не! Не го четох целия закон, защото не мога като теб да спра бурната реакция.
Как си представят езикът да не е изискване или учебните помагала или минималната степен на образование или предучилищната подготовка или квалификацията на учителите....?
Ако продължават така...не само ще стигнем американците ама ще ги и надминем по тъпотия и нефункционалност на системата.
Остава само надеждата за бюрократични пречки! и законът да не бъде прекаран!
Четвъртък, 2008, Март 27 17:28
Иначе ако се загледаш в законопроекта, виж само как тънко го вкарват това.
Интересно е защо медиите не го отразяват?!
Четвъртък, 2008, Март 27 17:54
Ето ти още еидн въпрос за журналистите?
Защото са преаклено заети с Куйович или с черните статистики по пътя...и някакси българският език остава на заден план.
Четвъртък, 2008, Март 27 18:35
Опа, малко уточнение. До колкото разбрах медиите са го отразили!
Четвъртък, 2008, Март 27 19:16
!!!! Дайте да учим турски като роден и цигански като втори? ?? Каква е тая велика глупост!? Да кажем "ДА" на българския език! Що не променим и името на страната??
Четвъртък, 2008, Март 27 19:25
Е, ти пък :) Нали трябва да слушаме безрезервно САЩ, ЕС и Доган ;) Каквото кажат, това ще е ;)
Четвъртък, 2008, Март 27 20:23
Къде са го отразили?
Четвъртък, 2008, Март 27 21:01
Сезирайте омбудсмана - българския (http://www.ombudsman.bg/index.php) и ако не ви обърнат внимание - европейския: ombudsman.europa.eu.
Четвъртък, 2008, Март 27 21:23
Blago, не мога да ти кажа, но говорих с двама приятели от България и те казаха, че е било отразено. Е, едва си спомнят, което ми говори за начина, по който е отразено.
Blondie 2, мерси, ще го имам предвид. Не знаех адреса на българския омбудсман, мерси.
Четвъртък, 2008, Март 27 21:41
Казаха го по новините на бтв...централните, предполагам ще кажат пак по късните.
Ама както казваш...не беше отразено като голям проблем!
Петък, 2008, Март 28 8:28
Споделям и подкрепям възмущението Ви.
Тази дискусия трябва да намери широк отзвук сред българското общество, защото в медиите мина и замина и така неусетно този закон ще стане факт.
Свидетели сме вече 20г как точно по такъв начин у нас се пробутват закони, които в последствие стават факт.
А депутатите се оправдават с липса на интерес у обществото, дори имат наглостта да твърдят, че гражданско общество няма.
Браво, Ган!
Петък, 2008, Март 28 12:00
Как няма да отпадне като изискване?!
Колко от учителите днес владеят и говорят книжовния български език? Ако го владееха и говореха, учениците нямаше да изговарят "пИчелиш"; "казАЛ"; "той преценЯ", а не "той преценЯВА".
Че и в БАН да се чудят вече какви компромиси да измислят с правописните правила - някой, ако ги е поглеждал след последните промени със сигурност се е хващал за главата от нововъведените "изключения от правилото", които са там, само защото масово сме неграмотни и не си владеем книжовния език.
Защо да не отпада, като никой не говори и не пише вече на този език. Сами сме си виновни.
Петък, 2008, Март 28 13:30
Roujkabg, аз бих казал браво на Благо от www.govorilnq.com - той ми обърна внимание на проблема. Аз само се разрових да видя за какво всъщност става въпрос. А наистина медиите явно много така "на тагадък" са го отразили. Аз гледам записите и не мога да го намеря.
Pippilota Mentolka, тук съм готов да поспоря с теб относно кой е виновен за това, че учителите и всички ние не си знаем езика.
Образованието е било и винаги ще бъде инструмент на властта за рекрутиране на определен вид кадри. Елементарното обяснение за това е, че всякакви промени в образованието зависят от политически решения. Или с две думи - каквото искат управляващите да се учи, това ще се учи.
След това. Има няколко теории за образованието, от които аз съм привърженик на:
1. Образованието е отражение на обществото или иначе казано, като взаимосвързана със всички други сфери (полета) в обществото, образованието "отразява" проблемите на обществото.
2. Образованието "пресъздава" социалното разделение, т.е. в голяма част от случаите децата на работниците стават работници и т.н.
Петък, 2008, Март 28 15:16
"рекрутирам" - интересна дума, почти книжовна ;)
Петък, 2008, Март 28 15:27
Е, добре де :) Това е под въздействието на университета. Колегите преподаватели използват много чуждици и въпреки, че аз съм противник на това, явно се поддавам :) Но в случая беше важно друго :)
Петък, 2008, Март 28 19:39
Не можеш да го намериш по записите, защото не споменаха точно тази точка, а обърнаха внимание на това, че вече официално може децата да започват училище на 6 год., защото и без това се развивали бързо.
Много е трудно да хванеш и да спреш многобройните диалекти в България, но е важно да има някаква норма, към която всички да се стремят. Аз съм от Бургас и съм изключително щастлива, че учителите ми и майка ми са се съобразявали и се съобразяват с нормите, че все още мекане-то е грешка...
В Германия също правят много реформи на езика, тъпи колкото искаш, опростяват го...до не май къде, но на всички им прави впечатление, че в следствие на това, новото поколение не говори немски....а примес от турски и немски без граматика или т.нар. neu deutsch. Колкото и да обичам Бургас...не искам поколенията след нас, безнаказано, да говорят меко. И след като виждаме опита на други страни, трябва ли и ние да пробваме или можем да се поучим...?
Петък, 2008, Март 28 20:25
Охо, ти си комшийка :) Аз съм отраснал в Карнобат :) Отлично те разбирам относно "мекането" :) Аз още и още понякога без да се усещам изговарям някои думи малко по-меко :) Днес даже като си говорих с един приятел по skype пак ми направи забележка, но сантиментална, защото му липсвало да му казвам думи от рода на тИливизор, новинитИ и тИраса :)
Но си права. Трябва да си пазим езика и независимо от диалектите да си пазим книжовния език!
Петък, 2008, Март 28 21:38
Някъде бях чела, че не може да те чуе някой, който не иска да те чуе. И понеже на тях не им се иска да чуват и научават книжовния български език - "Дай да направим владеенето и УПОТРЕБАТА МУ ПОЖЕЛАТЕЛНА!"
Пфу! Плиткоумници!
Всяка уважаваща собствената си институция държава ИЗИСКВА поданиите и да покриват някакъв минимум от умения за употреба на официалния език. Ние - обратно! Ами да се учим в училище да мучим и грухтим - хем ще им е интересно на младите хора, хем ще знаем защо ни се смеят в лицата!
Петък, 2008, Март 28 21:47
Такива истории имам много, ама те не пасват много на темата!
Петък, 2008, Март 28 22:51
Нела, радвам се, че се включи. Беше ми домъчняло за теб :)
Иначе, кога не сме вървели ние българите на обратно :) Хората правят по един начин, ние баш по обратния :)
Петък, 2008, Март 28 23:19
"Има български език - има проблем,
няма български език - няма проблем."
Забавно!!!
Погледнато по-сериозно, обаче се оказва, че българските "народни избранници" са най-големите неосъдени рецидивисти които човек може да си представи...
Факт е че парламента обслужва частни интереси, но ако приемат този закон все едно да продадат цялата държава за 1 лев...
Петък, 2008, Март 28 23:23
Ако не се лъжа, предложението за изменение и допълнение на закона за народната просвета е на министерски съвет. Не, че много разбирам, ама май от там идва цялата работа.
Иначе, какво да ти кажа... Прав си...
Събота, 2008, Март 29 0:07
Ганчо, поздравявам те за труда да намериш точните текстове и да си подплътен с факти! Ценно ми е на мен!
Мислиш ли, че омбудсманът ще обърне внимание на този проблем?
Събота, 2008, Март 29 0:19
Ами, какво да ти кажа. Аз много много не знам за този човек. Рядко му се чува името. Изобщо не мога да кажа.
Аз влизах в сайта на омбудсмана, но формата за сигнали е толкова подробна и тромава, че нямам думи.
Колкото до труда, не беше много трудно, но все пак исках да ги намеря нещата преди да пиша. Да не говорим наизуст :)
Вторник, 2008, Април 1 23:50
Подписахте ли? :)
http://www.bgpetition.com/knijoven-balgarski/index.html
Сряда, 2008, Април 2 1:08
ДА!
Петък, 2008, Април 11 22:59
Не ви ли е срам. Скачате и хабите енергия с такава ярост, без изобшо да сте разбрали за какво става дума. Отпадането на тази точка не означава нищо, освен че няма да могат да се обжалват матурите. Тичайте, сега да жалите за пингвинчетата...
Неделя, 2008, Април 13 14:36
Ами, всеки си има право на мнение, нали? Според мен отпадането на тази точка "има значение".
Публикуване на коментар